Azja Inwazja

Azjatyckie infomacje kulinarne w Polsce oraz przepisy domowe. Asian culinary infomations in Poland and home recipes.
Follow Me

Azja inwazja - Ramen inwazja (PL)



By  Duncan     11:37    標籤:,, 
Ramen inwazja:

Ostatnio w Polsce sporo dyskutuje się o ramen.

Ten post jest podsumowaniem moich przemyśleń po uczestniczeniu w warszawskim festiwalu - Nieznane oblicza Japonii - i odwiedzeniu kilku restauracji serwujących ramen.

Filmy pokazywane podczas tego wydarzenia opowiadały o japońskiej kulturze kulinarnej, sushi i ramen itd. Mój znajomy, który jest autorem blogu "Japończyk gotuje", uczestniczył w tym wydarzeniu, więc miałem powód aby wpaść i spróbować jego ramen.


ramen, pokaz, prezentacja

Przed rozpoczęciem filmu odbył się warsztat o ramen i ludzie mogli je kupić i sprobować.

ramen, warsztat

Szczerze mowiąc, ramen było pyszne i jego smak był dla mnie bardzo intensywny.

ramen, Japończyk gotuje

W każdym razie, zacznijmy od znaczenia słowa ramen - jest to określenie historyczne potrawy, która była stworzona w Chinach, a potem zmodyfikowana w Japonii.

Po chińsku ramen pisze się 拉面(uproszczony) a po japońsku 拉麵(ラーメン). Według wymowy, po angielsku jest napisany lamian w języku chińskim, a w języku japońskim jest ramen.

Zaraz... to nie jest lekcja językowa, dlaczego o tym rozmawiamy? Nie zapomnijcie, że język, podobnie jak jedzenie, rozwija się i wpływa na kulturę.

Oryginalne znaczenie lamian jest "naciąganie makaronu" po chińsku bo "la" jest naciągać a "mian" jest makaron, właśnie jest tak zrobione.


Podobno jak to video z youtube:



Ręczne przygotowanie makaronu do lamian wymaga sporego doświadczenia. Zamiast tego, w Japonii stosuje się maszynę do robienia makaronu. Ponadto, przygotowanie zupy do ramen jest zupełnie inne niż w przypadku tradycyjnego lamian. Charakteryzuje się ona większą głębią i intensywnością smaku. Ramen również nazywane jest przez Chińczyków japońskim lamian.

Dla mnie słowo ramen wyjątkowo reprezentuje japonską kulturę kulinarną, ale jakoś niektórzy źle je traktują. Ramen ma swój unikatowy charakter i składniki, których nie można zastąpić lub zmienić. Wyobraźcie sobie Polacy, gdybym zrobił "bigos" z dashi i sosem sojowym, czy to nie byłoby dziwne (Cóż, chyba mogę zrobić też japoński bigos - bigos po japońsku)?

Źłożoność robienia ramen czyni je potrawą niedomową, prawdopodobnie dlatego w Japonii niektóre fabryki i firmy zaczęły produkować instant ramen. Z powodu, iż ilość użytych składników jest dokładnie wyliczona, niestety większość ludzi nie odrożnia różnicy w smaku. Tym niemniej, jest bardzo wiele restauracji ramen w Japonii, więc ludzie którzy pragną skosztować smaku prawdziwego ramen, zawsze mogą znaleźć miejsce, w którym je uzyskają.
Jeszcze nigdy nie byłem w Japonii, więc prawdziwy japoński smak ramen jest dla mnie trochę tajemniczy. Jednak Tajwan był kolonią japońską przez 50 lat, więc kultura ramen na Tajwanie jest również rozwinięta. Chociaż wiele Tajwańczyków mowi, że ramen w Japonii jest bardziej słony i intensywny w smaku, to nadal ma tę samą podstawę. Ja również jestem fanem ramen, ale nigdy nie wyobrażałem sobie że będę pisać artykuł na jego temat! Tutaj Przedstawiam kilka zdjęć ramen, które wcześniej jadłem:





Ściśle mowiąc, to nie jest Japoński ramen, lecz lamian z owocami morza, równie pyszny.


Tę restaurację odwiedzałem, gdy byłem studentem w Taichung. Nazywa się Su Po Mian.


Kultura makaronu w Azji jest podobna do kultury spaghetti we Włoszech. Zróżnicowanie i popularność makaronu czyni go dostępnym praktycznie wszędzie - od małych wsi po każdy zakątek dużych miast; od ulicznych stoisk po ekstrawaganckie restauracje.
 
Wydaje mi się, że kultura ramen w Japonii rozwinięła się w kierunku konkurencji i eksperymentów, ponieważ kiedyś kupiłem ksiażkę o tonkatsu ramen, jednak po przeczytaniu skomplikowanych przepisów poddałem się...

Zapożyczający swoją koncepcję od chińskiego lamian oraz dopasowany do japońskiej duszy i postawy ducha, co więcej połączony z pasją kucharza, ramen to nie tylko potrawa japońska, lecz również sztuka.

W końcu, chociaż ostatnio ramen staje się coraz bardziej popularny w Polsce, nadal jest nową rzeczą. Wciąż jeszcze przed nim długa droga, jednak mam nadzieję, że kiedyś pyszne ramen będzie wszędzie! Zobaczymy, co będzie!


*Więcej informacji z wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ramen

*Sprawdź sobie - Japończyk gotuje, Pyza made in Poland…i oczywiście, Azja Inwazja!


About Duncan

hej, jestem Duncan, mieszkam w Polsce, lubię jeść i gotować. Chciałbym prezentować i promować Azjatycką kulturę. Zapraszam do śledzenia mojego bloga, będzie mi miło jak zostawisz komentarz.

1 komentarz:

  1. Próbiwałam 3 ramenów w różnych miejscach i żaden nie był na tyle dobry by do niego wrócić. Pierwszy w Tekadzie był najgorszy, miał dziwny smak, gumowy makaron. Nie byłam w stanie go zjeść, drugie podejście było w Omami tym razem było lepiej ale smakowo nie było to też nic specjalnego do tego zamówiłam wersję ze szparagami (nie wiem czy był tam chociażby 1), później miałam nieciekawe rewelacje po makaronie. Ostatni był w om nom Nom i tutaj niestety bulion był przesolony. Ramen staje się popularniejszy w Polsce niestety jego cena nie odpowiada tej w Azji. Miska Ramenu kosztuje 30 zł a z mięsnymi dodatkami ponad tą kwotę.

    OdpowiedzUsuń


Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Translate